10 July, 2008

Emm.. Kesiannnya.. (Buat Fahmee) Mengapa Manusia Mencuri?

Awal pagi tadi saya menerima mesej dari seorang teman yang berada di SUK, Shah Alam itu. Katanya ada sesuatu yang ingin diluahkannya kepada saya. Ada juga dia menyebut tentang BOMOH. menakutkan juga.Tertanya2 juga di dalam hati saya. Jarang2 juga dia sms saya kecuali ada hal yang penting. Mungkin benarlah ada hal yang penting untung diceritakan. Langsung katanya tunggu saja dia menulis di blognya itu. Lantas ini la komen saya..

Mengapa Manusia Mencuri?
Banyak Alasan yang menyebabkan manusia mencuri. Kadang2 manusia belajar mencuri kerana dia lapar dan tidak ada seorang pun yang dia tahu dapat menolongnya. Tentu saja hal ini salah, tetapi sungguh kasihan orang seperti itu. Biskut dan Coklat pun dapat mengenyangkan juga. Kadang2 seseorang belajar mencuri kerana pengaruh kawan2. Kadang2 seseorang cepat tergoda. Ada juga yang mencuri kerana iri hati. Mereka tidak rela melihat orang lain berhasil atau lebih kaya, bergaya dari mereka. "Mengapa dia memiliki Jaket yang bagus itu dan aku hanya punya jaket lusuh ini.. Oleh kerana itu kemudian dia mencuri. Namun, alasan yang paling nyata untuk mencuri adalah hanya kerana kemalasan saja. Mencuri kelihatannya sangat mudah. "Mengapa harus bekerja, sedang dapat bersenang-lenang. Dapat bergaya dengan Jaket yang dicurinya ,minum2, bergaul dengan makwe2 yang cantik, memakai pakaian yang mahal-mahal, termasuklah kasut kerja dan kasut sukan itu"
Akhirnya dia masuk penjara apabila tertangkap.. bersabarlah Fahmee. Alamak terlebih sudah..

No comments:

Penerima Anugerah Pentadbir Terbaik - Anugerah Pentadbir Universiti 2022

Assalamualaikum.wkt. Terima kasih kepada Rektor UiTMCM, Pengurusan Tertinggi (JKEN), semua staf unit bawah Bah. Hal Ehwal Pelajar, rakan-rak...