Tentang Saya

My photo
Alor Gajah, Melaka, Malaysia
Melihat dari Mata Hati..

21 March, 2016

Jangan Gentar! Dunia Ini Sementara!

Alhamdulillah.. bertemu kembali!
Menyambung kembali bicara minggu lepas. Ya. Kelas saya yang terakhir bagi semester ini. Setelah itu, tidak punya masa untuk menulis. Sekadar melihat-lihat blog teman-teman.

Ternyata saya begitu simpati melihat manusia yang suka menjaja cerita serta selalu mencari kesalahan dan keburukan orang lain. Apabila kita percaya yang setiap manusia itu punya kelebihan dan kelemahan diri masing-masing, mengapa kita perlu persoalkan hal-hal yang lainnya? Telah saya katakan tiada manusia yang sempurna. Terima dan redha apa yang seadanya. Tidak perlu nak berlagak siapa yang hebat dan siapa yang terbaik.

Lain manusia, lain caranya, lain juga kepimpinannya? Cara lama yang baik jadikan pengajaran, yang kurang baik dijadikan sempadan. Sebagai manusia yang menurut perintah, memang bosan juga asyik menurut hal yang sama. Sesekali punya ketua yang 'happy go lucky', hipster, mencabar bukan? Oh. masa beredar, zaman bersilih ganti. Semuanya harus seiring. Mengapa harus gentar? Selalu perlu cermin diri sebelum menegur teman-teman yang lain. Cermin bukan sekadar melihat wajah, tetapi muhasabah diri. Jangan biarkan hati kita busuk dan hitam. Kadang-kadang kita yang menegur ini lebih kurang sama saje yang ditegur. Ada baiknya kita berdiam diri dari bercakap yang bukan-bukan. Semua orang boleh sahaja memaki hamun, mengherdik orang tak tentu pasal. Tetapi untuk apa ya? Ada baiknya menjaga mata dan hati.

Salam damai.


Bersama Ibu Seniwati Fauziah Nawi.

2 comments:

..nOWa.. said...

Tiada hari tidak muhasabah diri..insyaallah :)

zachatta said...

hehehe :)